Ontbijtje met Balkenende en SudTirol - Reisverslag uit Innsbruck, Oostenrijk van jorieke casteleijn - WaarBenJij.nu Ontbijtje met Balkenende en SudTirol - Reisverslag uit Innsbruck, Oostenrijk van jorieke casteleijn - WaarBenJij.nu

Ontbijtje met Balkenende en SudTirol

Door: Jorieke

Blijf op de hoogte en volg jorieke

14 Juni 2009 | Oostenrijk, Innsbruck

Hallo aus Tirol! Weer veel te vertellen! Weer voet op Nederlandse bodem gezet, een ontbijtje met Balkenende en de Sud-Tirolse cultuur ontdekken!!

Foto's (o.a met de Premier: http://picasaweb.google.nl/jorieke1/WaarbenjijNu6?authkey=Gv1sRgCPDBsKiaucq0vQE&feat=email#

Maar eerst: meeten met Balkenende. Tijdens een wedstrijd van het innovatieplatform bedacht ik met mijn groepje bestaande uit 5 mannen (zie foto) een afspraak met Premier Balkenende. De wedstrijd was in november tijdens een congres van het Innovatieplatform. Onze verschrikkelijke samenwerking en een dag lang kibbelen leverde de winnende presentatie van ‘het leven in Nederland over 20 jaar’ op. Na lang niets over onze prijs gehoord te hebben lag er dan eindelijk een uitnodiging op de deurmat voor een congres van het Innovatieplatform. Tijdens het congres dat ging over ‘duurzame innovatie’ schoven we bij Premier Balkenende, minister Plasterk en Rinooij Kan aan en luisterde naar presentaties over off-shore wind, bio-refinery en biogass. Na afloop van het diner met presentaties nuttigde we bier en bitterballen met de Premier. Hij was erg geïnteresseerd in wat wij van de presentaties vonden en de rest van het gesprek ging over auto’s (iets dat mij als enige vrouw de groep niet bijster veel interesseerde). Wel kreeg ik de kans om te vragen of de premier aan sport doet, het was ‘nee’. In het hotel borrelde we verder; zonder premier Balkenende helaas maar toch heel gezellig. Ook ging de minibar in de hotelkamer nog even open en namen we het er even van dat we in het Winston hotel overnachtte. De wekker ging weer vroeg want om half 8 stond er een ontbijtje met Premier Balkenende op het programma. Dit keer waren alleen mijn groepsgenootjes en ik aanwezig en we kregen de gelegenheid iets uitgebreider met de Premier te spreken.

Na het ontbijt keerde we vrolijk terug naar huis. EERST nog even langs de LSVb voor een knuffel natuurlijk want ik had mijn oud bestuursgenootjes (en andere lieve mensen) erg gemist! Helaas heb ik verder weinig mensen op kunnen zoeken want op vrijdag vloog ik terug naar Tirol. Met mijn racefiets heb ik me wel volop herenigd. Heerlijk om weer even te fietsen en super leuk dat mijn kleine broertje zelfs mee wilde. Dat heeft hij geweten… Zijn gemene zus liet hem gelijk ongetraind 40km fietsen. Dat hield hij overigens prima vol dat sportieve wondertje. Alzo met een nieuwe lading stroopwafels en heimwee naar Tirol keerde ik terug naar Tirol.

Nu mijn scriptie bijna af is heb ik lekker veel tijd om sight te seeen! Op de fotos zie je mij met huisgenoot Peter en vrienden Andrew en Adrian heldhaftig taart eten en zwemmen in een meertje in Seefeld (klein wintersport dorpje in Tirol). OOOOOw wat was dat water koud (zie filmpje). Ook bezocht ik twee keer SudTirol. Voor diegene die het niet weten: dat is de noordelijkste provincie van Italie (400.000 inwoners). SudTirol is autonoom en hoorde vroeg bij Oostenrijk en daardoor is het twee-sprakig. De buurman van beneden (Hannes) nam me mee naar het piepkleine dorpje (700 inwoners) ‘Prisian’ waar hij opgegroeid is. Zijn moeder wist niet dat we kwamen maar had direct het eten op tafel. Werkelijk alles was zelf gebakken en to kreeg ik zelf getrouwe schnaps. Hannes heeft thuis een appelplantage, net als al zijn dorpsgenoten. Peter (een andere onderbuurman) nam me mee naar het culturele en religieuze centrum van SudTirol: Brixon. Brixon telt meer kerkjes dan mensen en is vlak bij de Dolemieten. Ook zijn ouders wisten niet dat we kwamen maar waren enorm gastvrij. SudTirol is in veel opzichten echt een mengsel van Italie en Oostenrijk. Met haar fruitbomen en wijnvelden heeft het iets mediteraans.

Verder op de foto’s te zien: de kookkunsten van duitser Adrian. Hij en zijn Rusische vriending nodigde Andrew (New Zeeland) Maggie (Zweden) en mij uit voor een gezellig avondje. Dit leverde leuke gesprekken op over cultuur en Geert Wilders-achtigen. Ook fotos van een fietstochtje naar Hall in Tirol met Rebekka en Isabel uit Voradelberg, een uitstapje naar de Baggasee en een blije mama die zo gelukkig was met de Edelweiss bloem die ik voor haar over de grens gesmokkeld had.

Nog een maandje Innsbruck en omgeving en dan vakantie met paps en mams (hihi in SudTirol).
Hopelijk hebben jullie ook allemaal een leuke tijd! Veel zonnestraaltjes toegewenst!

Liebe Gruessen,
Jorieke

English translation: on request :)

  • 15 Juni 2009 - 06:53

    Linda:

    hoi, wat maak jij toch ontzettend veel mee zeg! echt superleuk. en ik ben wel blij dat je in september gewoon nog een tijdje naar de uni komt, kunnen we nog even een beetje bjkletsen. doei en geniet er nog van!

  • 15 Juni 2009 - 07:58

    Vera:

    het zwemfilmpje vind ik echt lachen,kan bijna voelen hoe koud het moet zijn geweest,als zelfs jij na 1 minuut al uit het water komt.

  • 15 Juni 2009 - 09:14

    Jolijn:

    Wat maak je toch weer veel mee!!Superleuk! Geniet er van. Hoop je snel in Antwerpen te mogen verwelkomen ;) kussss

  • 15 Juni 2009 - 10:11

    Selma:

    Ey Joriek,
    Mooie verhalen en super leuk dat je JP hebt ontmoet. Ga de foto's nu bekijken en hoop je te zien als je terug bent! Kus!

  • 16 Juni 2009 - 12:54

    Joost:

    Was ontzettend leuk om je weer even in Utrecht te hebben. Stuur mij eens even een sneakpeak van je scriptie trouwens :D

  • 16 Juni 2009 - 14:04

    Yvon:

    Joriek, nice pics en weer een goed verhaal! Ow enne, netjes time-management dat je aan het einde nog zoveel tijd hebt om lekker te sight seeen ;) Dat is bij velen vaak wel anders.
    Lekker he zo'n tripje nl tussendoor, kan me de heimwee erna wel voorstellen maar dat gaat over en dan voel je als heidy vast snel weer helemaal thuis in de alpen! Bisous

  • 20 Juni 2009 - 13:56

    Marleen:

    Hey Joriekje,
    leukleuk, en wat zie je er mooi uit in je groene jurkje :-) Geniet van je vrije tijd en het toeristje spelen met paps en mams. Ik ga je gauw weer mailen!
    Dikke kus uit Utreg

  • 21 Juni 2009 - 17:04

    Geert Uros:

    Heej Jorieke, topverhaal! Superlachen! Veel plezier daar nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jorieke

Boekarest Boekarest!

Actief sinds 16 Juli 2006
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 33124

Voorgaande reizen:

01 November 2010 - 01 Mei 2011

Half jaar Roemenie

03 Maart 2010 - 16 April 2010

Jorieke goes Thailand!!!

02 April 2009 - 01 Augustus 2009

Jorieke in Tirol!

01 Augustus 2006 - 05 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: